Οι όγκοι κύστης (θηλώματα) είναι επιφανειακοί όγκοι της ουροδόχου κύστεως. Σε αρκετές περιπτώσεις είναι επιθετικοί όγκοι και μπορεί να εξαπλωθούν με ταχείς ρυθμούς. Οι όγκοι αυτοί είναι σχεδόν πάντα κακοήθεις. Ως εκ τούτου η έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία τους είναι πολύ σημαντική.

Συμπτώματα

Το πιο συχνό σύμπτωμα είναι η αιματουρία, η οποία όμως δεν εκδηλώνεται εξ αρχής και δεν συνοδεύεται από άλλη ενόχληση. Για αυτό και λέμε πως το μεγάλο πρόβλημα είναι πως τα θηλώματα είναι ασυμπτωματικά. Αυτό οδηγεί στο να έχει χαθεί ήδη χρόνος όταν γίνει η διάγνωση και ο ιατρός πρέπει να προβεί σε άμεσες ενέργειες αντιμετώπισης του προβλήματος.

Διάγνωση

Η διάγνωση μπορεί να γίνει εύκολα με ένα υπερηχογράφημα. Επειδή όμως, υπάρχει κίνδυνος να μην απεικονιστούν στον υπέρηχο τα μικρότερα θηλώματα, κάθε ασθενής με ανώδυνη αιματουρία πρέπει να υποβάλλεται σε κυστεοσκόπηση για να ελέγξουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια το εσωτερικό της ουροδόχου κύστης.

Αντιμετώπιση

Αν, κατά τη διάρκειας της κυστεοσκόπησης, βρεθεί θήλωμα μπορούμε να το αφαιρέσουμε εκείνη την ώρα και να αποσταλλεί για βιοψία. Σε κάποιες περιπτώσεις βέβαια (ανάλογα το μέγεθος του θηλώματος), δεν είναι δυνατή η αφαίρεσή του εκείνη την στιγμή και πρέπει να προγραμματιστεί άλλο ραντεβού. Η βιοψία θα μας δείξει το πόσο επιθετικό είναι αλλά και το βαθμό που έχει διηθήσει το τοίχωμα της κύστης. Η θεραπεία θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τα αποτελέσματα της βιοψίας. Σε πιο ήπιες περιπτώσεις, η εκτομή τους κατά την κυστεοσκόπηση είναι αρκετή. Αν όμως έχουν επεκταθεί περισσότερο απαιτούν συμπληρωματική θεραπεία, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει ακόμα και την ακτινοβόληση της ουροδόχου κύστεως ή  συχνότερα την αφαίρεση της και αντικατάστασης της από άλλη.